גניבת עין היא עוולה נזיקית המופיעה בחוק עוולות מסחריות. משמעותה היא גניבת מוניטין של בעל מוצר כלשהו או שירות כלשהו תוך כדי הטעיית הציבור. המבצע עוולה זו, גורם לציבור לחשוב ולהאמין כי אותו מוצר או שירות ניתנים למעשה על ידו. חשוב להדגיש כי עוולת גניבת עין אינה באה להגביל תחרות לגיטימית בין בעלי עסקים אך נועדה למנוע מפלוני לייחס מוניטין של אחר כלפי עצמו.
גניבת עין בעידן של זכויות יוצרים
מוניטין של אדם הוא קניינו ועל כן הוא זכאי להגנה עליו. בדומה להגנה על זכויות יוצרים, ההגנה על מוניטין אינה פשוטה בשל הקושי הפרקטי למנוע מלכתחילה את הפגיעה. נוסף על זאת, גם הוכחת הנזק אינה תמיד קלה לנפגע ועל כן חוק עוולות מסחריות וחוק זכויות יוצרים נותנים לנפגע את האפשרות לקבל פיצוי כספי גם ללא הוכחת נזק.
בדומה לחוק זכויות יוצרים, גם חוק עוולות מסחריות בא לאזן בין שני אינטרסים מנוגדים. חוק זכויות יוצרים צריך לאזן בין זכותו של היוצר על יצירתו לבין זכותו של המשתמש לחופש ביטוי וחוק עוולות מסחריות צריך לאזן בין תחרות לגיטימית בין אנשים כפי שקורה בכל שוק חופשי לבין זכותו של אדם כי איש לא ישתמש במוניטין שהוא עצמו בנה.
גניבת עין- ההשלכות
בניית מוניטין היא אינה דבר של מה בכך. מדובר בעבודה קשה ומאומצת, מדובר בהשקעה בלתי פוסקת אשר את פירותיה רואים רק לאחר זמן רב. לפגיעה במוניטין של בעל עסק יש השלכות רבות והיא יכולה לגרום לאובדן לקוחות, לאובדן הכנסות ואף לקריסת העסק.
לאור זאת, קובע חוק עוולות מסחריות כי גניבת עין הנה עוולה אשר בהתרחשותה זכאי הנפגע לפיצוי. הוכחת קיומו של מוניטין אינה קלה ולפיכך גם הוכחת הנזק שנגרם לו. לפיכך, בדומה לחוק זכויות יוצרים, מאפשר חוק עוולות מסחריות לנפגע לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק עד לסך של 100,000 ש"ח. המשמעות כאן היא אדירה שכן ברגע שהנפגע הוכיח את קיומו של מוניטין ואת פוטנציאל ההטעיה של הציבור, בית המשפט יכול לפצותו אף אם לא התקיימה הטעייה בפועל!
הוכחת מוניטין –הכיצד?
מטבע הדברים, הוכחת מוניטין היא משימה קשה. זהו אינו חפץ מוחשי שאנו יכולים לגעת בו. על מנת שנפגע יזכה בפיצוי בשל גניבת עין, עליו להוכיח את קיומו של מוניטין ולכך קיימים מבחנים רבים לדוגמא:
1. שימוש בשם - הנפגע ינסה להראות כי הפוגע השתמש בשמו המסחרי, בכינוי שלו, בסימן שלו וכדומה. המהות היא כי מדובר בשם אשר מזוהה בקרב הציבור עם הנפגע.
2. שימוש לאורך זמן ופרסום - ככל שהציבור השתמש במוצר או בשירות לאורך תקופה ארוכה יותר, כך יהיה פשוט יותר להוכיח כי השימוש הוא תוצאה של הזיהוי שמבצע הציבור בין המוצר לאותו בעל עסק. באשר לפרסום, זהו מבחן שיכול בהחלט לסייע מפני שככל שבעל עסק השקיע יותר בפרסום, כך יהיה לו קל יותר להראות שנוצר מוניטין.
3. צורת חיקוי – ישנה משמעות לא רק לעצם החיקוי אלא גם לצורת החיקוי. הכוונה היא שהציבור מזהה מוצר או שירות מסוים עם בעל עסק מסוים על ידי צורתו החיצונית של המוצר או סממן חיצוני של השירות ולא על ידי מבנה פנימי מוסתר.
לסיכום הסוגיה של גניבת עין, אין ספק כי המדובר בסיטואציה קשה בעלת השלכות מורכבות אך חשוב לזכור כי אם נפגענו בשל גניבת עין, נוכל לקבל פיצוי גם ללא הוכחת הטעייה בפועל!
אציין כי ייעוץ מקוון באינטרנט בנושאי קניין רוחני, כדאי לקבל ללא עלות בפורום קניין רוחני>>